[Interview] Dennis de Borst over zijn Febo en vlamballen

[Interview] Dennis de Borst over zijn Febo en vlamballen
  • Bureaus
  • 20 okt 2017 @ 10:03
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • EvenementFood

Febo introduceert tijdens Amsterdam Dance Event een nieuw product: de vlambal, een bitterbal met cafeïne die tijdelijk verkrijgbaar is bij een nachtelijke pop-upautomatiek in club Claire. Ook deze opmerkelijke campagne is opgezet in samenwerking met Natwerk. We spreken met de directeur van Febo, Dennis de Borst, over de weg die de snackbar de laatste jaren op marketinggebied inslaat.

Hallo Dennis. Hoe gaat het met Febo?

Heel erg goed. We hebben de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt. Niet alleen wat betreft verkrijgbaarheid (onder andere drive-through), maar ook wat merk betreft. Febo stond altijd al voor ambacht en kwaliteit, maar dat Febo onlangs een landelijke hype (zie kledinglijn) werd, had ik nooit durven dromen.

Jullie werken nu een aantal jaar samen met Natwerk en daar zijn een paar opmerkelijke activaties uit voortgekomen. Kun je er een aantal noemen?

Jazeker. Vorig jaar openden we de Drijf In; een drijvende automatiek aan de gracht die varend publiek van kroketten voorzag. Ook opende in de PC Hooftstraat, tussen de etalages van Dior, Chanel en Louis Vuitton, een pop-upautomatiek. We lanceerden samen met Unox de limited edition rookworstkroket. Afgelopen lente was de voetbalwereld aan de beurt, met een campagne waarmee teams kans maakten op een Febo in hun voetbalkantine. En recentelijk lanceerden we voor de écht Febo-fan onze eerste merchandiselijn, bestaande uit een voetbalgeïnspireerd tenue en badslippers.

Wat deed Febo vóór Natwerk aan marketing?

Febo heeft een lange geschiedenis qua marketing. Wel is het zo dat de familie altijd meer gericht was op het produceren van banket van de beste kwaliteit.

Had Febo Natwerk nodig om te verjongen?

Natwerk benaderde ons met de vraag of wij een glitterbitterbal wilden ontwikkelen. Dat is er nooit van gekomen, maar ik was wel gecharmeerd van hun creatieve ideeën en andere kijk op onze merkidentiteit. Naamsbekendheid hadden we al, maar Febo was het snackbarimago wel ontstegen. Natwerk wees ons op ons authentieke verhaal en krachtige iconen zoals de kroket en grillburger en wist dit feilloos te vertalen naar een aangepaste huisstijl, propositie en ludieke campagnes.

Alle initiatieven doen speels aan. Alles met een knipoog. Hoe verhoudt zich dat met het merk Febo?

Febo is een oprecht merk en we merken dat we gewaardeerd woorden door alle lagen van de bevolking. Daarnaast is snacken fun. Daar spelen we met onze campagnes op in; ze zijn voor iedereen en met een flinke dosis humor. Hiernaast blijven we natuurlijk wel altijd trouw aan onze principes, zoals kwaliteit en ambacht. Er staat een sterke organisatie achter het merk, die dag in dag uit met de productie bezig is en de Febokwaliteit (dagvers en ambachtelijk gemaakt, met eerlijke ingredienten) waarborgt.

Het laatste wapenfeit is de vlambal. Vertel!

Ja! De vlambal is een spin-off van de welbekende oer-Hollandse bitterbal. De snack is pittig en krokant, met een vulling van salpicón de chorizo. Maar het allerleukste; de snack heeft een functie. Vanwege het bestanddeel cafeïne heeft de snack een energieopwekkende werking en waar beter te lanceren dan tijdens Amsterdam Dance Event? Vijf dagen is Amsterdam bomvol met feestgangers die - tussen het feesten door - wel een energieboost kunnen gebruiken.  

Wat is het doel van deze campagne?

Het is onze missie het beste banket voor iedereen in Nederland bereikbaar te maken. Ook deze activatie draagt daaraan bij. Zelfs ’s nachts en tijdens het feesten kun je een lekkere snack consumeren.

Hoe meet je de resultaten deze campagne?

Er wordt met name gekeken naar de resultaten uit pr, het socialmediabereik en sentiment. En we zijn natuurlijk heel benieuwd hoe snel we zaterdag door onze vlambalvoorraad heen zijn.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn onlangs een interessante pilot aangegaan met Texaco. Zij openen een Febo-automatiek waarmee autoreizigers ook van hun favoriete snack worden voorzien. Bij bewezen succes wordt de zogenaamde Febo Express Formule verder uitgerold in Nederland. Ook kijken we naar een uitbreiding van ons drive-throughconcept.

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken